Dieta Montignac

Dieta Montignac este un regim de slabire inventat de Michel Montignac, directorul unei companii internationale farmaceutice. Aceasta dieta se adreseaza celor care vor sa slabeasca eficient, pentru ca  nu implica riscuri asupra sanatatii sistemului cardiovascular si previne diabetul.

 

Carbohidratii care se gasesc in alimente sunt clasificati in functie de Indicele Glicemic, acesta este un indice care masoare interactiunea glucozei in corpul uman. Carbohidratii care au un indice glicemic mare sunt considerati daunatori organismului (o exceptie este morcovul, care desi are un indice glicemic mare, contine putini carbohidrati).

 

Carbohidratii daunatori care se gasesc in dulciuri, cartofi, orez si paine alba nu trebuie consumati alaturi de grasimi, mai ales in Faza 1 a dietei. Conform teoriei lui Montignac, aceste combinatii determina grasimea pe care o contin alimentele sa se depuna si sa se transforme in grasime corporala. Unele tipuri de paste, cum ar fi spaghetele “al dente”, unele soiuri de orez cu bobul lung cum este orezul basmati si cerealele integrale sunt alimente bogate in fibre si nu au un indice glicemic atat de mare.

 

De asemenea, calitatea alimentelor bogate in grasimi, depinde de natura acizilor grasi. Acizii grasi polinesaturati, cum este omega 3 gasit in grasimea pestelui si acizii grasi monosaturati, cum este uleiul de masline sunt recomandati, in timp ce acizii grasi saturati cum sunt untul si grasimea animala trebuie evitati, la fel si mancare prajita in ulei sau unt.

 

Dieta Montigniac este impartita in 2 faze:

 

Faza 1: Pierdea in greutate.

Aceasta faza consta in consumul unui numar corespunzator de carbohidrati si anume, aceia care au un indice glicemic mai mic sau egal cu 35. Alegerea inteleapta a alimentelor nu numai ca impiedica stocarea grasimilor in organism, dar activeaza si procese care elimina grasimea acumulata. Un aport mai mare de proteine, cum ar fi 1.3-1.5 grame per kilogram al corpului, in special din peste si legume, poate incuraja pierderea in greutate, dar oamenii cu afectiuni renale trebuie sa consulte un medic.

 

Faza 2: Stabilizare si prevenire.

Montigniac scrie pe site-ul sau ca “putem spori capacitatea noastra de a alege prin aplicarea unui nou concept, cel al rezultatului glicemic (sinteza intre indicele glicemic si continutul pur de carbohidrati) si nivelului de zahar din sange, care rezulta din mancarea pe care o consumam la o masa. In aceste conditii, am putea manca orice carbohidrati ne dorim, chiar si cei cu indice glicemic ridicat.”

 

In cartea lui, Montigniac prezinta un numar de retete recomandate in aceasta dieta cu specific frantuzesc si mediteranean alaturi de o serie de reguli de urmat pentru o alimentatie corecta.

 

Montignac clasifica alimentele in 3 grupe:

Grupa 1 (glucide): cereale integrale, paine integrala, paste integrale, orez nedecorticat, lactate cu 0,1% grasime

Grupa 2 (proteino – lipide): carne, peste, oua, smantana, branza, uleiuri vegetale

Grupa 3 (legume, fibre): toate legumele si fructele crude, ceapa, conopida, spanac, fasole verde, gulii, castraveti, varza rosie, varza alba, rosii, usturoi

 

Montignac aminteste si regurile de combinare a alimentelor:

Grupa 1 se poate combina cu grupa 3

Grupa 2 se poate combina cu grupa 3

Grupa 1 nu se va combina cu grupa 2

 

Alimente interzise:

- paine alba

- paste fainoase albe (macaroane, spaghete etc)

- orez alb

- zahar (indiferent de forma lui – ciocolata, prajituri, bomboane – mare grija la zaharul ascuns in diferite produse ca vegeta, crenvursti, mezeluri, bulionuri – suc de rosii din comert etc)

- miere

- cartofi

- morcov fiert

- porumb – copt, fiert, faina (mamaliga)

- alcool

 

Alimente permise:

- paine integrala, doar dimineata si doar cu lactate degresate (branza cu 0% grasimi, iaurt degresat, lapte degresat)

- paste fainoase sau orez (integrale), doar la cina si fara nici un fel de grasime – merg doar cu salata de legume fara ulei sau cu rosii (suc de rosii – fara zahar)

- carne de orice fel fripta, fiarta, gratar

- oua in orice forma – fierte, prajite, omleta

- branzeturi de orice fel

- carnati – daca nu au zahar sau amidon

- salate de legume in orice combinatie (prefrabil fara otet)

- peste – doar daca nu e preparat pane cu faina sau malai

 

Exemplu de meniu:

Micul dejun:

- Fructe

- Paine integrala cu margarina fara grasimi

- Cafea decafeinizata

- Lapte degresat

Pranz:

- Avocado cu sos vinegreta

- Friptura cu fasole pastai

- Branza

- Apa plata

Cina:

- Salata sau supa de legume, fara glucide (crutoane sau taitei)

- Omleta cu ciuperci

- Salata de verdeturi

- Branza fara grasime sau iaurt degresat

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*