Dieta macrobiotică Zen

Dieta macrobiotica nu este un simplu plan de dieta ci este un mod de viata.

Daca esti o persoana atrasa de conceptul de a manca natural – dieta organica, pe baza de plante si daca imbratisezi spiritualitatea Zen – in ambele aspecte ale vietii si mergi pe principiul selectarii alimentelor, atunci dieta macrobiotica poate fi facuta pentru tine.

Dieta isi are originea in Japonia, principiul din spatele dietei macrobiotice combina doctrinele budismului Zen, cu o dieta vegetariana in stil occidental. Dieta inseamna mai mult decat o lista de alimente recomandate, tine de spiritualitatea care transcende stilul de viata, atitudinea, si practicile de dieta.

Cuvantul “macrobiotic” vine din limba greaca si inseamna “viata lunga”.
Planul Dietei macrobiotice sprijina o filosofie din Est de echilibru a alimentelor pentru a atinge un echilibru de genul Yin si Yang. Pentru a atinge acest echilibru, alimentele sunt asociate in functie de particularitatile lor: acru, sarat, dulce, amar sau alte caracteristici.

Alimentele Yin sunt reci, dulci si pasive, in timp ce alimentele Yang sunt fierbinti, sarate si agresive. Unele alimente sunt interzise, deoarece contin toxine sau pot cadea in capatul spectrului, ceea ce face dificil de realizat si de respectat un echilibru ca cel de tipul Zen.

Primele versiuni ale dietei macrobiotice au inclus mai multe etape, care au devenit progresiv mai restrictive si se termina cu o dieta de orez brun si apa. Astazi, versiunea este un plan vegetarian modificat.
Desi nu este dovedit stiintific, o dieta macrobiotica cu alimente sanatoase si hranitoare poate proteja impotriva cancerului si a altor boli cronice.

Ce alimente poti consuma in cadrul dietei
Adeptii dietei macrobiotice prefera alimente cultivate la nivel local, naturale, pregatite si consumate in mod traditional, cum ar fi coacerea, fierberea si aburul. O multime de cereale, legume, fasole, soia fermentata si supe – suplimentat cu mici cantitati de peste, nuci, seminte si fructe – sunt baza de meniu pentru dieta macrobiotica. Cu toate acestea, alte produse naturale, pot fi incluse pentru a se potrivi nevoilor individuale sau in timpul tranzitiei dietetice.

Este, in esenta, un plan de dieta “flexitarian” – o dieta in cea mai mare parte vegetariana care va permite sa mancati ocazional carne sau peste – cu reguli care reglementeaza mancatul, gatitul, si practici ale stilului de viata, cum ar fi mancatul incet si mestecatul bine al alimentelor. Alimentele ar trebui consumate in forma lor cat mai naturala, iar alimentele procesate nu sunt recomandate. Alte alimente sunt excluse, de genul carnea grasa, majoritatea produselor lactate, zahar, cafea, ceai cofeinizat, bauturi energizante, alcool, ciocolata, faina rafinata, condimente foarte calde, produse chimice si conservanti, pasari de curte, cartofi si dovlecei.

De asemenea, dieta iti permite sa consumi anumite fructe si legume, cum ar fi tomate, vinete si ardei, in cantitati limitate. Sunt excluse alimentele care sunt considerate a fi extreme, prea stimulatoare sau prea concentrate si, prin urmare, nu sunt capabile in realizarea echilibrului.

Vitaminele si suplimentele minerale sunt vitale, echilibrul nutritional este imposibil fara ele, spune Dawn Jackson Blatner, un purtator de cuvant al Asociatiei Americane de Dietetica. “Consulta un nutritionist care sa te ajute in dobandirea echilibrului Yin-Yang” si intocmirea planului nutritional.
Altfel, ai putea termina cu deficiente nutritionale.” ne sfatuieste ea.

Iata ponderea alimentelor in dieta macrobiotica tipica:
Cereale integrale, in special orez brun: 50%-60%
Legume (si alge marine): 25%-30%
Fasole: 5%-10%
Peste, nuci, seminte, fructe si supa de miso: 5%-20%
Supa (facuta din ingredientele de mai sus): 1-2 cupe/pe zi

Cum functioneaza dieta
Adeptii dietei macrobiotice cred ca alimentele si calitatea alimentelor au impact asupra sanatatii, fericirii si a starii de bine. Prin consumul alimentelor naturale, cat mai putin procesate obtii sanatatea trupului si sufletului. Unul dintre obiective este de a deveni mai sensibili la alimentele pe care le mancam si cum aceasta afecteaza viata ta. in cele din urma, aceasta constientizare va imbunatati viata si sanatatea.

Ce puteti manca poate fi ajustat in functie de urmatorii factori:
- sezon
- clima
- activitate
- varsta
- sex
- sanatate si alte caracteristici personale

Ce spun nutritioniştii despre această dietă
O dieta macrobiotica bine gestionata poate fi un succes nutritional. ADA aproba dietele vegetariene atent planificate si monitorizate pentru toate etapele din ciclul de viata, inclusiv sarcina, alaptarea, copilaria si adolescenta.

Dieta macrobiotica este scazuta in grasimi si bogata in fibre. Datorita tuturor produselor din soia, este de asemenea bogat in fitoestrogeni, care poate reduce riscul de cancer legat de estrogen, cum ar fi cancerul de san. Nu exista dovezi stiintifice ca o dieta macrobiotica va reduce cancerul de san, insa a manca o dieta saraca in grasimi, bogata in fibre si bogata in alimente verzi care contin substante fitochimice poate oferi protectie impotriva bolii.

Blatner spune ca ii place accentul pus pe alimentele sanatoase, care sunt reduse in grasimi si bogate in fibre, dar recunoaste, de asemenea deficientele nutritionale potentiale. “Substantele nutritive care ingrijoreaza sunt vitaminele D si B12, fier, proteine si calciu daca nu esti atent,”spune ea. Ori de cate ori vei elimina grupe de alimente, se pot crea deficiente care pot afecta sanatatea dumneavoastra.
Sfatul ei: O nutritie sanatoasa ar trebui sa fie luata in considerare inainte de atingerea echilibrului Yin si Yang.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*