Home » Ayurveda » TREZESTE-TE SI STRALUCESTE !

TREZESTE-TE SI STRALUCESTE !

Nu esti o persoana matinala? Aceste obiceiuri binefacatoare preluate din sistemul medical Ayurveda, te vor transforma intr-o persoana  care se trezeste devreme si este plina de viata intrega zi.
Daca indemnul matinal “trezeste-te si straluceste” te loveste ca un buzdugan, ai ceva de castigat din abordarea trezirii in stil Ayurveda. Conform principiilor Ayurvedice, alegerile pe care le faci in privinta obiceiurilor zilnice fie iti consolideaza rezistenta impotriva bolilor fie o submineaza. Ayurveda promoveaza o crestere a nivelului zilei prin focalizarea asupra ritualurilor matinale ce asigura alinierea fiintei la ritmurile naturii, echilibrarea celor trei Dosha si hranirea increderii de sine alaturi de auto-disciplina. Adoptarea cel putin a unuia dintre urmatoarele practici pot imbunatatii radical experienta din cursul zilei. Nu te mira daca o sa vezi diminetile intr-o noua lumina.
1. Intrece Soarele!
Da-te jos din pat cu cel putin 20 de minute inainte de rasarit. Energia de tip Vata predomina in atmosfera  orelor dinaintea rasaritului si vata fiind cunoscuta ca guvernand miscarea e clar ca e timpul cel mai potrivit pentru trezirea corpului. “Prin trezirea inainte de rasarit, va expuneti la energiile minunate ale aerului” precizeaza Vaidya Rama Kant Mishra, un expert Ayurveda din Colorado Springs. “Este minunat sa te trezesti, sa iesi afara, sa asimiliezi briza diminetii in corp. Pentru ca atunci cand lumina soarelui lumineaza cerul, energia de tip vata este inlocuita de kapha”, explica  Michael Sullivan, directorul statiunii Riverview – statiune Ayurvedica din Buckingham, Virginia. E rasarit? atunci e timpul sa intri in miscare. Si intr-adevar daca esti deja trezit, trecerea la miscare va fi floare la ureche. Odata ce picioarele au atins podeaua, savureaza nemiscarea printr-un scurt exercitiu de respiratie sau Salutul Soarelui sau  o scurta meditatie.
2. Trezeste-ti fiinta interioara.
Principiile Ayurveda sustin ca primul gand pe care il avem in minte da coloratura starii din restul zilei. Cu acest gand in minte, bea un pahar de apa calduta aromata cu o felie de lamaie. Aici, motivatia este dubla. Pe de o parte apa calda are ca efect stimularea tractului gastrointestinal si a peristaltismului – ciclul de contractii musculare din peretii intestinali ce mentin dinamica. Pe de alta parte, lamaile sunt bogate in minerale si vitamine si ajuta la eliminarea lui ama, sau toxinelor, din tractul digestiv.
3. Valoarea Fetei.
Somnul isi pune o amprenta puternica pe fata. Ingrijirea fetei la trezire este o modalitate simpla de a dispersa caldura, sau excesul de energie Pitta, si pregateste pielea pentru provocarile zilei si anume caldura, stres, si poluare. Astfel Mishra recomanda stropirea fetei de sapte ori cu apa rece, preferabil neclorurata. (Un numar auspicios in Ayurveda, sapte reprezinta cele sapte chakra-e, sau centri energetici.) “Fata este zona cea mai expusa a corpului, astfel incat rehidratarea de dimineata este cruciala,” spune el. “De-a lungul zilei fata este bombardata de stres. Cu cat este mai bine hidratata cu atat mai bine va rezista”. Peste noapte, caldura retinuta in exces usca de asemenea gura. Asa ca in timp ce va clatiti fata, luati o inghititura de apa rece, invartiti-o usor si scuipati-o afara cand se incalzeste. Repetati de doua trei ori.
4. Controlati-va gura.
Desi multi dintre noi considera murdaria aflata dimineata pe limba drept un produs inofensiv al somnului, Ayurveda o considera un semn de toxine – ama nedigerat ascunse in tractul digestiv. Practicantii Ayurveda folosesc un instrument adecvat “curatatorul de limba” pentru a elimina ama, altfel ea ar fi reabsorbita in timp ce mancam sau bem. (Curatatorul poate fi de plastic sau metal dar si o lingura de inox este buna.) Radeti limba cu blandete, din spate spre in fata. Se folosesc 7-14 treceri pentru a acoperi toata suprafata. Acest procedeu nu numai ca elimina ama de pe limba, dar si dezmorteste mugurii gustativi, trezind focul digestiv pentru o noua zi de mancare savuroasa.
Apoi strangeti dintii impreuna de cateva ori pentru a stimula meridianele energetice ce trec prin gura. Pentru gingii si smalturi sanatoase, periati dintii cu o periuta fina. (O periuta dura poate provoca retragerea gingiilor, dureri intre gingii si dinti, distrugerea smaltului). Folositi o pasta de dinti fara substante chimice sau substante abrazive. Ayurveda recomanda pastele cu plante medicinale, de genul  neem, lohdra, si kushta, ce stimuleaza gingiile si protejeaza smaltul. Dupa periaj, clatiti gura timp de 2-3 minute cu ulei cald de susan sau masline (agitati si scuipati afara, nu inghititi). “Gargara cu ulei cald intareste dintii, gingiile si maxilarele, protejand in acelasi timp si vocea” spune Amita Banerjee, nutritionist Ayurvedic la Centrul Holistic Ayurveda de Frumusete din New York. Apoi masati cu indexul gingiile cu miscari usoare in sens invers acelor de ceasornic. Masajul gingiilor stimuleaza si hidrateaza tesutul gingiilor si purifica focul digestiv.
5. Fii atent cu simturile.
Un masaj al urechii este o binefacere pentru intregul corp. Incepeti cu varful urechii si folositi degetul mare si indexul pentru a frictiona marginea, deplasandu-va incet catre lobul urechii. Puneti apoi cateva picaturi de ulei de susan chiar la deschiderea spre exterior a canalului urechii  pentru a mentine energia uscata Vata sub control. Ayurveda considera nasul drept o cale spre creier, de aceea Banerjee sugereaza picurarea a pana la 4 picaturi de ulei de susan sau masline chiar in interiorul narilor pentru a curata sinusurile si a mentine claritatea mentala.
6. Supravegheaza-ti ochii.
In Ayurveda, ochii sunt considerati drept “sediul focului” deoarece sunt prin natura lor Pitta si se supraincalzesc foarte usor. De aceea stropind usor cu apa rece ochii deschisi contribuim la echilibrarea Dosha-urilor. Daca ochii sunt extrem de uscati sau iritati, acoperi-tii cu felii de castravete sau vata imbibata cu aloe vera, ceai rece fenicul sau lapte.(Laptele de capra este cel mai rece si de aceea preferabil, dar si cel de vaca este bun.) Pentru ochi inrositi, foloseste 3 stropi de apa pura de trandafir in fiecare ochi. Intareste muschii nefolositi ai ochilor si stimuleaza nervul optic cu cateva miscari simple ale ochilor. Roteste ochii in sus si in jos, de o parte si de alta, si pe diagonala. Roteste-i apoi in sensul acelor de ceasornic si apoi in sens invers. In final strange cu putere ochii si apoi relaxeaza-i. Repeta procedeul de cateva ori.
7. Relaxeaza-te prin masaj.
Masarea unuia sau a mai multor canale energetice cu ulei aromatic atrage catre minte si corp energii vindecatoare. Mai intai se alege o aroma compatibila cu tipul constitutional. Pentru a echilibra Vata Dosha foloseste ghimbir, cardamom, sau portocale; Pitta Dosha prefera esentele dulci racoritoare de santal sau lavanda; Kapha Dosha raspunde cel mai bine la eucalipt, rozmarin sau salvie. Se pune o picatura de ulei pe inelarul mainii drepte si maseaza usor in mijlocul fruntii intre sprancene, folosind mici rotatii in sensul acelor de ceasornic. Amplifica si incetineste inspiratia si expiratia aproximativ 11 respiratii complete. Daca te simti instabil (ametit), Mishra recomanda stimularea canalelor energetice dintre cap si inima folosind presiuni usoare asupra tamplelor cu fata plata a celor patru degete. Nu apasati tare cu varful degetelor; in schimb, masati usor pe ambele parti ale capului.
8. Oferiti-va un dus.
Baia rehidrateaza pielea si indeparteaza oboseala. Toate cele trei Doshas beneficiaza de pe urma unei purificari rapide, dar temperatura apei trebuie adaptata tipului constitutional. Cei cu predominanta Pitta beneficiaza de o baie rece, in timp ce apa calduta este potrivita pentru tipul Vata, si apa si mai calda este foarte buna pentru a echilibra natura rece a tipului constitutional Kapha. Un concept de baza in Ayurveda sustine ca orice substanta pusa pe piele este susceptibila de a fi asimilata de corp, in consecinta este foarte usor sa minimizam continutul de toxine al corpului prin evitarea produselor atat de raspandite ce contin parfumuri sau alte componente chimice sintetice, optand in schimb pentru cosmetice – sapun, sampon etc. naturale, de exemplu cele de tip Ayurvedic.
9. Mananca cu intelepciune.
Nu este intelept sa sari peste micul dejun, avertizeaza Banerjee. Dar, nici sa il transformati in marele dejun. “De la rasarit la 10 a .m. este predominanta lui Kapha, un timp al practicii si miscarii,” spune Sullivan. “O hrana usoara nu va suprasolicita focul digestiv, care nu-si atinge maximul decat la pranz.” Incepe ziua cu fructe, suc de legume, iaurt sau cereale integrale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*