Home » Substante, Vitamine » Ce sunt Vitaminele

Ce sunt Vitaminele

Ce sunt vitaminele

Vitaminele sunt substante chimice complexe care indeplinesc un rol esential in functionarea normala a organismului omenesc si care, cu cateva exceptii, nu pot fi sintetizate de catre acesta. Acestea se gasesc in majoritatea alimentelor de provenienta naturala si sunt absolut necesare pentru cresterea, mentinerea vitalitatii si bunastarea generala a organismului nostru. Asa cum am spus, acestea pot fi obtinute din ratia zilnica alimentara sau din ratiile suplimentare de nutrienti. Aceste suplimente, care se pot prezenta sub diverse forme – pilule, tablete, etc, sunt de obicei extrase din surse naturale. Este important de retinut ca vitaminele nu pot fi inlocuitori ai hranei zilnice si nu trebuiesc confundate cu medicamentele clasice. Acestea ajuta la buna functionare a mecanismelor organismului, in stransa legatura cu alte elemte nutritive precum minerale, grasimi, carbohidrati, apa, etc.

Vitaminele umane

Pentru oameni există 13 vitamine, împărțite în două grupe, cele patru solubile în grăsimi (A, D, E și K) și cele nouă solubile în apă (opt vitamine B și vitamina C).

Numele vitaminei Denumire chimică Solubilitate Deficiență, boală Supradoză Necesarul minim

zilnic mediu

(M,19-30)

Vitamina A Retinol Grăsimi Orbire de noapte, Keratomalacia 25.000 ui 620μg
Vitamina B1 Tiamină Apă Beriberi - 1mg
Vitamina B2 Riboflavină Apă Ariboflavinoză - 1,1mg
Vitamina B3 Niacină Apă Pelagra 2.500 mg 12mg
Vitamina B5 Acid pantotenic Apă Paresteziază - -
Vitamina B6 Piridoxină Apă - 400 mg 1,1 mg
Vitamina B7 Biotină Apă - - 30 µg
Vitamina B9 Acid folic Apă * 1.000 µg 320 μg
Vitamina B12 Cianocobalamină Apă Anemie - 2 µg
Vitamina C Acid ascorbic Apă Scorbut - 75 mg
Vitamina

D1-D4

Lamisterol, Ergocalciferol, Calciferol, Dihidrotachisterol, 7-dehidrositosterol Grăsimi Rahitism 50.000 IU 2 µg pentru toate

vitaminele D

Vitamina E Tocoferol Grăsimi - 50.000 IU 12 mg
Vitamina K Naftoquinonă Grăsimi - - 75 µg
  • = Deficiența de acid folic (Vitamin B9) în timpul sarcinii este asociată cu boli congenitale ale bebelușilor și este legată de apariția cancerului.

Unele dintre vitamine sunt cunoscute după numele din literatura de specialitate mai veche. Vitamina B2 este numită și vitamina G. Vitamina B7, sau biotină este știută și ca “vitamina H”. Vitamina B9, sau acid folic și alți folați precum “vitamina M (acid pteril-tri-glutamic)” sunt cunoscute drept folicină. Vitamina B3 apare și ca “vitamina PP”, un nume derivat de la termenul învechit “factor prevenitor de pelagra“. Multe alte substanțe esențiale ale dietei care erau numite la început vitamine sunt acum clasificate ca facând parte din alte grupuri.

Alte vitamine posibile sunt DMAE (pește, ouă, soia, creier), acidul lipoic (ficat), acidul folinic (ficat), bioptrină (pește, ficat), PPQ (mai jos) și coenzima Q (carne, iaurt, soia).

Detalii la tratarea pe mai departe: Despre felul in care actioneaza

Vitaminele pot fi considerate rotite importante in cadrul unui mecanism complex. Vitaminele ajusteaza metabolismul intern prin intermediul enzimelor. O singura deficienta a unei vitamine poate crea probleme in intregul mecanism reprezentat de organismul uman. Comparativ cu celelalte substante nutritive – proteine, grasimi si carbohidrati – necesarul de vitamine este mai mic, dar lipsa unei singure vitamine poate pune in pericol intregul echilibru.

De ce avem nevoie de suplimente vitaminice

Din moment ce toate materiile organice contin cel putin o vitamina, teoretic, o dieta perfect echilibrata ne-ar putea asigura tot necesarul de vitamine. Din pacate, un astfel de regim aproape perfect este foarte greu de urmat datorita substantelor continute in alimentele de baza pe care le ingeram, substante ce pot afecta echilibrul vitaminelor in organism.

O alta cauza a scaderii concentratiei de vitamine (si nu numai) din alimente este prepararea acestora folosind caldura. Majoritatea alimentelor isi pierd o buna parte din valoarea lor nutritiva in cursul prepararii. Prin urmare, o buna parte din alimentele pe care le folosim, sunt extrem de sarace in principii nutrtive naturale. Acesta este unul dintre motivele pentru care ar fi bine sa ne gandim la un mod de viata mai sanatos, care popate fi realizat si prin aportul de suplimente nutritive naturiste.

Despre denumire

Prin conventie, majoritatii vitaminelor li s-a atribuit numele unei litere a alfabetului; ulterior s-a adaugat si cate un nume bazat pe compozitia sau pe rolul acestora.

Se cunosc urmatoarele tipuri de vitamine:

Vitamine Denumire stiintifica Unde se gaseste Scopul in organism Cand si unde apar carente
Vitamina A retinol, caroten ficat, lapte integral, smantana, unt, galbenus de ou, morcov, rosii, caise, pepeni Faciliteaza perceptia crepusculara si are un rol trofic la nivelul pielii si mucoaselor. Este extrem de folositoare in perioada de crestere. Are proprietati anticancerigene, atat preventive, cat si terapeutice.  
Vitamina B1 thiamina drojdia de bere, cereale este indispensabila metabolismului glucidelor si favorizeaza transmiterea influxului nervos. destul de frecventa in cazurile de alcoolism cronic
Vitamina B2 / G riboflavina cereale, carne, peste, lapte si oua este implicata in mecanismul sintezei proteinelor asociata altor carente
Vitamina B3 / PP niacina, nicotinamida ficat, carne,

peste, cereale

intervine in mecanismul de reparare celulara este posibila in caz de alcoolism
Vitamina B6 piridoxina carne de porc si oaie, legume, cereale, oua si produse lactate este implicata in numeroase metabolisme: a anumitor proteine si acizi grasi, a colesterolului si in functionarea sistemului nervos se datoreaza mai ales unei absorbtii rele la nivelul intestinului
Vitamina B10     factor de crestere  
Vitamina B11     factor de crestere  
Vitamina B12 cobalamina, cianocobalamina ficat, lapte, oua, peste, crustacee si carne este indispensabila in sinteza celulelor sanguine si actioneaza asupra neuronilor. Este o vitamina cu proprietati antianemice usoare carente in cazul vegetarienilor
Vitamina B13 acid orotic      
Vitamina B15 acid pangamic      
Vitamina B17 amigdalina      
Vitamine Bc / M folic legume verzi, ca spanacul, ficatul si oualele in sinergie cu vitamina B12, ea intervine mai ales in sinteza AND-ului si ARN-ului si este indispensabila la fabricarea celulelor sanguine. Este o vitamina anti-anemica. extrem de frecventa
Vitamina Bt camitina      
Vitamina Bx acid para-aminobenzoic, colina      
Vitamina C acid ascorbic fructe proaspete si anumite legume: rosii, brocoli intervine in numeroase metabolisme si stimuleaza numeroase sinteze. De asemenea, intareste apararea naturala a organismului. la persoanele in varsta si la cele a caror alimentatie se bazeaza mai ales pe conserve si care nu consuma fructe proaspete
Vitamina D calciferol, viosterol, ergosterol uleiuri din ficat de morun, conserve de sardine si ton, unt, galbenus de ou si lapte integral este indispensabila absorbtiei digestive a calciului si mineralizarii osoase. De aceea este foarte importanta in lupta impotriva rahitismului. Este extrem de importanta pentru copii, caci ii ajuta in crestere.  
Vitamina E tocoferol cereale, uleiul de arahide si masline, legume proaspete, salata, ficat, oua si unt participa la stabilitatea membranelor celulare.  
Vitamina H biotina      
Vitamina K   legume cu frunze verzi, uleiuri vegetale, ficat de porc permite sinteza numerosilor factori indispensabili coagularii sangelui, avand o actiune antihemoragica. Aceasta vitamina este produsa si de bacteriile intestinale.  
Vitamina L     pentru lactatie  
Vitamina P bioflavonoide      
Vitamina P4 troxerutina      
Vitamina T     substante stimulatoare de crestere  
Vitamina U   extrasa din

sucul de varza

   

Vitamina A (retinol, caroten); vitaminele din grupul B complex: B1 (tiamina); B2 (riboflavina); B3 (niacina, nicotinamida); B6 (piridoxina); B10; B11 (factori de crestere); B12 (cobalamina, cianocobalamina); B13 (acid orotic); B15 (acid pangamic); B17 (amigdalina); Bc (acid folic); Bt (carnitidina); Bx sau APAB (acid para-aminobenzoic); colina; inozitol; vitamina C (acidul ascorbic); vitamina D (calciferol, viosterol); vitamina E (tocoferol); vitamina F (acizi grasi); vitamina G (riboflavina); vitamina H (biotina); vitamina K (menadiona); vitamina L (necesara pentru lactatie); vitamina M (acid folic); vitamina P(bioflavonoide); vitamina PP (nicotinamida); vitamina P4 (troxerutina); vitamina T (substante stimulatoare de crestere); vitamina U (extrasa din varza).

Despre provenienţă

Cea mai mare parte a vitaminelor sunt de provenienta naturala. Pentru ca vitaminele sunt substante ce sunt continute in alimente, suplimentele naturiste cu vitamine – fie ele capsule, tablete, prafuri sau lichide – provin tot din alimente. Majoritatea vitaminelor provin din surse naturale, desi acestea pot fi obtinute si pe cale artificiala. Ca exemplu, vitamina A provine in mod obisnuit din untura de peste; vitamina C are cele mai bune insusiri atunci cand este extrasa din macese, iar vitamina B complex este extrasa din drojdie sau din ficat. Vitamina E este furnizata cel mai adesea de germenii de grau

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*